Настанови міжнародної федерації фармацевтів (FIP) для фармацевтів на час протидії спалаху коронавірусу COVID – 19.

Настанови міжнародної федерації фармацевтів (FIP) для фармацевтів на час протидії спалаху коронавірусу COVID – 19.

Міжнародна федерація фармацевтів (FIP),на своєму сайті створила інформаційний центр FIPCOVID – 19  (https://www.fip.org/coronavirus#FIP-Guidance), де опублікувала інструкції, які ґрунтуються на наявних доказах та рекомендаціях різних організацій, таких як Всесвітня організація охорони здоров’я, Американських та Європейських центрів контролю та профілактики захворювань та інших.

Всі інструкції розділені на 4 розділи:

COVID-19:  КЛІНІЧНА ІНФОРМАЦІЯ І РЕКОМЕНДАЦІЇ ПО ЛІКУВАННЮ

COVID-19: ІНСТРУКЦІЯ  ДЛЯ ФАРМАЦЕВТІВ И ПЕРСОНАЛУ АПТЕКИ

COVID-19: ПОШИРЕНІ ЗАПИТАННЯ И РУЙНУВАННЯ МІФІВ

COVID-19: ДОДАТКОВІ РЕСУРСИ

Наявні знання про COVID-19 швидко змінюються, і такі рекомендації можуть змінюватися відповідно. Тому необхідно постійно слідкувати за змінами на офіційних веб сайтах організацій.

Короткі інструкції (рекомендації)  по COVID-19

для фармацевтів та персоналу аптеки

за матеріалами із сайту: https://tovtao.te.ua

 

СПОСОБИ  РОЗПОВСЮДЖЕННЯ  І  ІНКУБАЦІЙНИЙ  ПЕРІОД

 

Розповсюдження COVID -19 може проходити наступним чином:

1.   Частіше за все СOVID-19 розповсюджуються від людини до людини серед близьких людей.

2.   Розповсюдження інфекції від людини до людини відбувається головним чином через респіраторні краплі, які утворюються коли інфікована людина говорить, кашляє чи чхає.

3.   Ці каплі можуть попасти в рот, ніс або очі людини, яка знаходиться поблизу або можливо будуть вдихатися легенями.

4.   Коли людина доторкається до поверхні або предмету, на якому знаходиться вірус, а згодом торкається власного роту, носа чи очей.

5.   Передача може відбутись, коли пацієнти мають симптоми,  чи також, і до появи яких-небудь симптомів, і навіть від безсимптомних пацієнтів.

6.   Пацієнти можуть залишатися заразними до двох тижнів після ремісії симптомів.

7.   У вагітних жінок внутрішньоутробна чи пренатальна передача не виявлена.

8.   В жінок які кормлять  грудьми вірус не був виявлений в грудному  молоці. В даний момент Всесвітня Організація охорони здоров’я заявляє, що матері, які захворіли на СOVID-19, можуть годувати грудьми

9.   Що стосується можливості повторного інфікування, то імунна реакція на СOVID-19 поки не зрозуміла. Пацієнти з MERS-CoV інфекцією навряд чи будуть повторно інфіковані одразу після видужання, але поки невідомо чи буде спостерігатись подібний імунний захист у пацієнтів з СOVID-19.

10.    Середній інкубаційний період оцінюється в 5,1 добу. Це говорить про те, що 14-денний карантинний період, рекомендований ВООЗ, є розумним.  97,5 відсотка людей, в яких розвиваються симптоми, помічають їх на протязі  11,5 днів після контакту.

 

 

 

 

ДІЇ   В АПТЕКАХ  І   КОНСУЛЬТУВАННЯ   ПАЦІЄНТІВ

 

1.       В багатьох країнах інфекція на місцевому рівні стала основною формою передачі хвороби. Хоча історія поїздок із заражених районів, все ще є важливим критерієм оцінки в країнах з невеликим числом випадків або на початковій стадії спалаху. В країнах, інфекції які передаються  на рівні населення, цей критерій, можливо, вже не являється релевантним.

2.       Оскільки інфекція може переходити від безсимптомних або передсимптомних осіб, рекомендується застосовувати міри обережності при відвідуванні аптек ВСІМА покупцями  і пацієнтами.

 

 

Критерії

Дії

 

-Ніяких симптомів

(кашель, лихоманка або утруднене дихання)

І

-Відсутні відомі недавні контакти з підтвердженими або підозрюваними  випадками СOVID-19 і немає даних про поїздки в інфіковані райони за останній час

-надайте підтримку

-розкажіть про профілактичні міри

-рекомендуйте при можливості, соціальне дистанціювання, домашній карантин і відмову від непотрібних поїздок (внутрішніх і міжнародних)

-надайте інформацію і консультацію на основі фактичних даних (усно або/чи письмово)

 

-Симптоми (кашель, лихоманка або утруднене дихання)

І

-Відсутні відомі недавні контакти з підтвердженими або підозрюваними випадками СOVID-19 і немає даних про поїздки в інфіковані райони за останній час

-надайте підтримку

-розкажіть , що ризик  СOVID-19 може існувати

-по можливості ізолюйте пацієнта в окремій кімнаті

-не оглядайте пацієнта фізично

-прийміть міри самозахисту, включаючи використання відповідних респіраторів, рукавичок і захисних окуляр

-розкажіть про міри  обережності  подальшої передачі інфекції , включаючи використання пацієнтом лицьової маски

-рекомендуйте строге соціальне дистанціювання (в тому числі від сім’ї і близьких стосунків), домашній карантин і уникання всіх поїздок (внутрішніх і міжнародних) на протязі як мінімум 14 днів

-для осіб, що входять в групу ризику, порадьте зв’язатися з телефонною службою екстренної допомоги або на гарячу лінію або з відповідним медичним закладом для тестування і подальшого догляду і лікування

-надайте інформацію і консультацію на основі фактичних даних (усно або/чи письмово)

-продезинфікуйте любі потенційно забруднені поверхні

 

-Ніяких симптомів (кашель, лихоманка або утруднене дихання)

І

-Відомі недавні контакти з підтвердженими або підозрюваними  випадками СOVID-19 чи/або недавні поїздки в інфіковані райони за останній час

-надайте підтримку

-розкажіть , що ризик  С-19 може існувати

-рекомендуйте при можливості, соціальне дистанціювання, домашній карантин і відмову від непотрібних поїздок (внутрішніх і міжнародних)як мінімум на 14 днів

-рекомендуйте прослідкувати історію контактів

-надайте інформацію і консультацію на основі фактичних даних (усно або/чи письмово)

-якщо симптоми появляться на протязі 14 днів після контакту з підтвердженим або підозрюваним випадком, звертайтесь по телефону екстренної допомоги або гарячої лінії слідуйте відповідним інструкціям

 

–     Симптоми (кашель, лихоманка або утруднене дихання)

І

-Відомі недавні контакти з підтвердженими або підозрюваними випадками СOVID-19 чи/або недавні поїздки в інфіковані райони за останній час

-надайте підтримку

-розкажіть , що ризик  СOVID-19 може існувати

-по можливості ізолюйте пацієнта в окремій кімнаті

-не оглядайте пацієнта фізично

-посильте  міри самозахисту, включаючи використання відповідних респіраторів, рукавичок і захисних окуляр

-розкажіть про міри  обережності  подальшої передачі інфекції , включаючи використання пацієнтом лицьової маски

-рекомендуйте строге соціальне дистанціювання (в тому числі від сім’ї і близьких стосунків), домашній карантин і уникання всіх поїздок (внутрішніх і міжнародних) на протязі як мінімум 14 днів

-для осіб, що входять в групу підвищеного ризику, порадьте зв’язатися з телефонною службою екстренної допомоги або на гарячу лінію або з відповідним медичним закладом для тестування і подальшого догляду і лікування

-надайте інформацію і консультацію на основі фактичних даних (усно або/чи письмово)

-продезинфікуйте любі потенційно забруднені поверхні

 

 

 

 

 

АПТЕЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ І ПРИМІЩЕННЯ:

 

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ДЛЯ ВСІХ І НЕПЕРЕРВНІСТЬ В ОБСЛУГОВУВАННІ

 

 

Професійний фармацевт по нагляду/управлінні

У випадку якщо головний фармацевт не може забезпечити свою присутність і роль в аптеці, її може взяти інший фармацевт, який належить або не належить персоналу аптеки.

 

Години роботи

У випадку, якщо із-за відсутності персоналу,  аптека не може забезпечити нормальне функціонування закладу, новий графік роботи повинен знаходитись на видному місці, за  межами аптеки.

 

Обслуговування пацієнтів/клієнтів

Для забезпечення безперебійного постачання медикаментами і послугами груп населення, в яких є існує тільки одна аптека, необхідно звести до мінімуму контакт з пацієнтами/покупцями шляхом видачі медикаментів через невелике вікно на фасаді або дверях, як це часто буває при нічному обслуговуванні. Аптекам в цілому також рекомендується відпускати лікарські засоби через таке вікнокожного разу, коли є необхідністьзвести до мінімуму контакт з пацієнтами/покупцями, забезпечуючи при цьому безперебійність обслуговування.

Прозорий пластиковий екран також може бути розміщений на прилавку або перед зоною видачі, а також необхідна розмітка  на підлозі з відстанню в 1 чи 2 метри, яка повинна позначати необхідну відстань між покупцями і персоналом.

У випадку якщо ні одна з цих мір неможлива, пацієнтами/покупцями не слід заходити в аптеку, а фармацевтам рекомендовано при необхідності використовувати  індивідуальні засоби захисту.

Щоб уникнути великої кількості людей в аптеці пацієнти/покупці повинні чекати ззовні. Пацієнти/покупці повинні знаходитись на відстані в 1 чи 2 метра між собою під час очікування.

 

Забезпечення медикаментами.

По можливості доставка медикаментів в аптеку повинна здійснюватись без заходу кур’єра в аптеку (або по крайній мірі, в не публічні приміщення аптеки). Корпуси, які використовуються дистриб’юторами для доставки лікарських засобів, повинні бути очищені і продезінфіковані перед їх заходом в аптеку.

 

Доставка медикаментів на дім.

В цілях забезпечення належного забезпечення населення і пацієнтів, особливо в малих містечках, де можуть бути закриті інші аптеки, відкриті аптеки можуть організувати доставку медикаментів на дім. Аптекам, які можуть запропонувати цю послугу, рекомендується робити це, особливо для пацієнтів, які знаходяться на домашньому карантині або ізоляції, які належать до групи підвищеного ризику або мають обмежені можливості.

У випадку доставки на дім, особа яка здійснює доставку, повинна уникати любого контакту з пацієнтом і його майном. Медикаменти і інші предмети можна залишати за дверима пацієнта/покупця або в іншому призначеному місці, а кур’єр повинен на безпечній відстані від 1 до 2 метрів, візуально слідкуючи за тим, щоб медикаменти були забрані пацієнтом або довіреною особою.

 

 

 

 

 

 

ПРОЦЕДУРИ ГРОМАДСЬКИХ АПТЕК

 

Громадська  зона:

Доступ до товарів для самостійного вибору покупцем має бути обмежений, для уникнення доторкання декількох людей до цих товарів. Доступ до них надається тільки працівникам аптек.

 

Коло каси:

1.       По можливості призначайте по одному працівнику на кожну касу і уникайте обміну.

2.       Тримайте біля каси необхідні предмети.

3.       Протирайте і дезінфікуйте стійку каси після кожного пацієнта/покупця.

4.       Тримайте під рукою спиртовий розчин для дезінфекції рук після відвідування кожного пацієнта/покупця.

5.       Там де це можливо, заохочуйте пацієнтів/покупців замовляти медикаменти через веб-сторінку аптеки з доставкою додому чи на роботу.

 

Соціальне дистанціонування:

1.       Обмежте кількість пацієнтів/клієнтів , які прийшли в аптеку в будь-який момент часу.

2.       При обслуговуванні клієнта зберігайте дистанцію в 1-2 метри.

3.       При необхідності, для збору рецептів, передачі ліків і обробці  платежів , можна використовувати піднос, щоб зберігати відстань.

4.       Рекомендуйте клієнтам, під час очікування, зберігати між собою відстань не менше 1 метра, а також використовуйте маркувальну стрічку на підлозі, для позначення місця, де вони мають стояти.

 

Відвідування аптеки:

1.       Рекомендуйте пацієнтам/клієнтам уникати тривалого перебування в аптеці.

2.       Порекомендуйте пацієнтам/клієнтам уникати відвідування аптеки, якщо вони похилого віку або страдають  супутніми захворюваннями. При можливості таким пацієнтам слід запрошувати в аптеку замість них члена сім’ї, товариша або сусіда.

 

Рекомендації по фармацевтичним послугам і діяльності в аптеці:

1.   При проведенні аналізів в місцях надання медичної допомоги (наприклад, вимірювання артеріального тиску, холестерину, глікемії, тести на вагітність), при введенні вакцин або ін’єкційних препаратів або при наданні любих інших послуг, які вимагають безпосереднього контакту з пацієнтом, слід приймати додаткові міри захисту, а саме використання масок і рукавичок.

2.   Ці послуги, можливо прийдеться обмежити або перервати, якщо вони можуть представляти небезпеку для здоров’я колективу (наприклад, якщо у пацієнта є симптоми респіраторної інфекції).

 

Рекомендації для аптечного колективу

1. Длязабезпечення безперервної роботи аптечної діяльності, по можливості  створіть  зміни (наприклад, ранкова і денна) з технічними перервами для дезінфекції приміщення, щоб члени кожної зміни не контактували один з одним під час зміни.

2.  Працівники, які страждають на захворювання, які підривають імунну систему,      повинні використовувати маски і бажано виконувати бек-офісні задачі. Необхідно посилити міри по гігієні рук.

3.  Працівникам слід часто змінювати халат.

4. Слід уникати використання таких аксесуарів як браслети, годинники, перстні.

5. Кожного разу, коли необхідно одіти маску, гігієна і дезінфекція рук повинні виконуватись до і після.

 

 

 

ПЛАНИ ДІЙ В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ В ГРОМАДСЬКИХ АПТЕКАХ

 

Керівництво аптеки повинно розглядати наступні дії:

1. Розробити план дій в надзвичайних ситуаціях і організацію робочого процесу.

2. Провести повне навчання персоналу (дивись нижче).

3. Зосередити увагу на стані здоров’я всього персоналу аптеки.

4. Захистити персонал аптеки.

5. Посилити контроль за інфекціями зі сторони фармацевтів.

6. Забезпечити належне управління прибиранням і дезінфекцією.

7. Впровадити процедури сортування і консультування пацієнтів.

8. Посилити навчання пацієнтів.

9. Посилити управління схильності до інфекцій.

10. Посилити управління медичними відходами.

Рекомендується навчити весь персонал аптеки:

– технічній і науковій інформації про COVID-19, а саме:  про симптоми , інкубаційний період і способи передачі вірусу;

-епідеміологічній інформації про райони, що постраждали;

-профілактичним мірам, включаючи дезінфікуючі засоби і належну гігієну рук;

-як діяти в підозрілих випадках, включаючи стратегії, які повинна здійснювати кожна аптека;

-матеріали в підтримку дій (інформаційні брошури, блок-схеми і сайти з точною інформацією).

 

 

 

ІЗОЛЯЦІЯ  І  НАПРАВЛЕННЯ  ПАЦІЄНТА

 

1.   Ознайомтесь з протоколами по ізоляції і направленні пацієнтів з підозрою захворювання  СOVID-19, розробленими національними, регіональними чи місцевими органами охорони здоров’я. Слідуйте цим процедурам і приймайте міри для їх виконання.

2.   По можливості ізолюйте пацієнта з підозрою в окремому приміщенні аптеки і терміново передзвоніть у відповідні служби екстреної допомоги або на гарячу лінію.

3.   Ізолятор в аптеці, в ідеалі, повинен мати окрему туалетну кімнату і мінімальну кількість меблів і предметів необхідних для комфорту людини під час очікування, щоб уникнути необхідності дезінфікувати непотрібні предмети.

4.   Знаходячись в ізоляції, пацієнтів слід попросити надіти медичну маску.

5.   Під час ізоляції тільки один співробітник аптеки повинен контактувати з пацієнтом, надіти засоби індивідуального захисту.

6.   Після того, як пацієнт з підозрою на захворювання буде переданий в медичний заклад або на домашній карантин, слід очистити і продезінфікувати ізольовану кімнату і любі потенційно заражені  ділянки, такі як туалет.

 

 

 

 

УПРАЛІННЯ ПРИБИРАННЯМ І ДЕЗІНФЕКЦІЄЮ

 

 

Життєздатність SARS-CoV-2 на аерозолях

і різних поверхнях:

Тип поверхні/аерозоль

життєздатність

Період розпаду (год)

аерозолі

До 3 годин

1.1-1.2

Нержавіюча сталь

До 72 годин

5.6

Картон/папір

До 24 годин

3.46

Пластик

До 72 годин

6.8

мідь

До 4 годин

0.7

 

Дезінфікуючі засоби або методи дезінфекції загально заражених поверхонь

SARS-CoV-2 чутливий до:

-ультрафіолетового випромінювання;

– температура  (56* С на протязі 30 хвилин);

-дезінфікуючим засобам (на одну хвилину) – ефір, етанол (62-75%), перекис водню 0.5%, гіпохлорит натрію 0.1%, хлоровміснідезінфіканти, надуксусна кислота, хлороформ, (хлоргекседин не міг ефективно інактивувати SARS-CoV-2).

 

Застосування, які рекомендуються:

Руки: мило і вода, спиртові швидкосохнучі  дезінфікуючі засоби для рук, хлоровмісні дезінфікуючі засоби, перекис водню.

Шкіра: 0.5% дезінфікуючий засіб на основі йоду, перекис водню.

Слизова: 0.05% дезінфікуючий засіб на основі йоду

 

 

                 

 

 

ОСНОВНІ  ПРИНЦИПИ  ЛІКУВАННЯ І ЛІКАРСЬКІ ЗАСОБИ, ЯКИМИ ВАРТО ЗАПАСТИСЬ

1.      В даний момент не існує спеціального лікарського засобу або профілактичної вакцини для COVID-19 і ні один препарат або вакцина не були повністю протестовані на безпеку і ефективність.

2.      В даний момент в основному використовується противірусна терапія, а також симптоматичне і підтримуюче лікування, яке базується на клінічному стані пацієнта. Підтримуюче лікування включає кисневу терапію, відновлення водного балансу, боротьбу з лихоманкою і болями, а також антибіотики, якщо присутня або є ймовірність бактеріальної інфекції.

3.      Деякі противірусні препарати, які використовуються, включають а-інтерферон, лопінавір/ритонавір, рибавірин, і уміфеновір. В деяких пацієнтів симптоми значно покращились завдяки ремдесивіру.

4.      Хлорохіну фосфат і гідроксихлорохін ефективно стримують інфекцію COVID-19 в пробірці, при цьому  гідроксихлорохін володіє меншою токсичністю, ніжхлорохіну фосфат.

5.      Схема дозування вище вказаних лікарських препаратів  повинна бути ретельно розроблена, а їх застосування ретельно контролюватися з точки зору безпеки і ефективності.

6.      В даний момент немає переконливих доказів встановлення прямого зв’язку між використанням нестероїдних протизапальних препаратів (включаючи ібупрофен) і підвищеним ризиком інфікування або тяжкості хвороби. Тим не менш, інші лікарські засоби, такі як парацетамол/ацетамінофен, можуть, при необхідності розглядати для лікування лихоманки у пацієнтів з COVID-19.

7.      Не існує переконливих доказів того, що інгібітори АПФ або блокатори рецепторів ангіотензина, можуть визивати ризик несприятливого результату в випадку зараження COVID-19. Пацієнти, які приймають ці препарати, повинні продовжувати лікування, якщо тільки їм не буде спеціально рекомендовано його перервати.

8.      Кортикостероїди зазвичай не рекомендується при вірусній пневмонії  чи гострому респіраторному дистрес-синдромі, їх прийом слід уникати із-за можливості  подовження реплікації  вірусу, якщо тільки вони не показані по іншим причинам (наприклад, загострення ХОЗЛ, рефрактерний септичний шок відповідно до «Інструкції  про проведення компанії  «ВижившийВижившийсепсис»).

9.      Для пацієнтів з COVID-19 з швидким прогресуванням хвороби, тяжкими захворюваннями можна пробувати відновлюючи плазмову терапію.

10.   Вакцини проти пневмонії, такі як пневмококова вакцина і вакцина проти гемофільної інфекції типу В, не забезпечує захист від COVID-19.

 

 

ВИКОРИСТАННЯ МАСОК

 

Рекомендації для персоналу аптек

1.     Персонал аптеки повинен носити маску для лиця, щоб захистити себе від інфекції , а також щоб уникнути передачі хвороби у випадку зараження персоналу аптеки.

2.     Працівникам аптеки може знадобитись носити поєднання рукавичок, халат, маска/ чи окулярів в залежності від виконуваних ними завдань і їх особистої ситуації.

3.     Одного лиш використання маски для забезпечення належного рівня захисту недостатньо. Повинна  часто виконуватись гігієна рук і обличчя.

4.     Триматися на відстані 1-2 метри від пацієнтів, щоби запобігти розповсюдженні інфекції від людини до людини через дихальні краплі, які утворюються, коли інфікована людина говорить, кашляє, пчихає.

5.     Дезінфікуйте всі  поверхні, до яких можуть доторкатись  пацієнти або громадяни.

6.     Респіратори, як правило не вимагаються в громадських аптеках, але вимагаються застосовуватись медичними працівниками, які приймають участь в процедурах, зв’язаних з утворенням аерозолів.

7.     Коротке волосся чи зв’язане волосся, уникнення довгої бороди і використання ювелірних прикрас, годинників і макіяжу – все це сприяє розповсюдженні інфекцій і більш ефективному використанню масок, респіраторів і окулярів.

 

 

Рекомендації для громадськості

Представникам громадськості рекомендується носити маску при наступних обставинах:

1.     При догляді за людиною з підозрою на COVID-19.

2.     Якщо є такі ж самі симптоми , як кашель, чхання чи температура.

3.     Якщо вони належать до групи підвищеного ризику , у тому числі до людей похилого віку (особливо старші 65 років), а також до людей, які страждають супутніми захворюваннями, і знаходяться в громадських місцях або в присутності інших людей.

4.     Якщо,з якої небудь причини,  їм необхідно залишити будинок в умовах карантину ( тобто,якщо вони профілактичній ізоляції після контакту з підтвердженим або потенційно позитивним  випадком на COVID-19), щоб запобігти потенційну безсимптомну чи передсимптомну  передачу.

 

Маски ефективні тільки в поєднанні з частою дезінфекцією рук і  використанням спиртового розчину для рук,  мила і води.

 

Як одягати, носити, знімати і утилізувати маски:

1.     Перед тим як доторкнутись до маски, протріть руки спиртовим  розчином або помийте водою з милом.

2.     Перед тим як одіти маску перевірте її на порізи і отвори.

3.     Зорієнтуйтесь якою стороною є лицева сторона.

4.     Впевніться в цьому.

5.     Надіньте маску на лице. Стисніть металеву полоску або жорсткий край маски, щоб вона прийняла форму носа.

6.     Впевніться що маска закриває ніс і підборіддя.

7.     Після використання: зніміть маску за  еластичні петлі позаду вух, тримаючи маску якнайдалі  від лиця і одягу. Не доторкайтесь до потенційно забруднених поверхонь маски.

8.     Одразу після використання маски, викиньте її в закриту корзину.

9.     Після доторкання  чи викидання маски, виконайте гігієнічні процедури для рук. Використовуйте спиртовий розчин для рук або, якщо вони помітно забруднені, вимийте руки з водою і милом.

 

 

 

ПОВІДОМЛЕННЯ ДЛЯ ПАЦІЄНТІВ І ВІДВІДУВАЧІВ АПТЕК

1.  Дезінфікуйте руки при вході в аптеку.

2.  Впевніться що ви знаходитесь на відстані від 1 до 2 метрів  між іншими відвідувачами аптеки.

3.  Не виходьте за межі маркування на підлозі.

4.  Якщо ви чхаєте чи кашляєте, закрийте ніс і рот салфеткою (яку потім слід миттєво викинути або кашляєте/чхаєте в ліктьовий суглоб.

5.  Уникайте рукостискання під час знаходження в аптеці.

6.  Майте необхідні вам рецепти на руках.

 

     

 

Рубрики: