Квітень 2020 р. пройшов у режимі карантину, населення закликали залишатися вдома, дбати про безпеку свою та оточуючих. Фармацевтичний ринок переживає суттєве зменшення обсягів споживання товарів «аптечного кошика» порівняно з аналогічним періодом минулого року. Введення обмежувальних заходів позначилося й на сфері промоції. Так, безпрецедентно високе зростання демонструють канали віддаленої комунікації.
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»*
Рис. 1
Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» у грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті (за курсом НБУ) за підсумками квітня 2016–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 2
Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками квітня 2016–2020 рр. порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 3
Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками квітня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 4
Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) у грошовому і натуральному вираженні за підсумками квітня 2020 р. в розрізі категорій товарів
Рис. 5
Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) у грошовому і натуральному вираженні за підсумками квітня 2016–2020 рр.
Рис. 6
Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками квітня 2016–2020 рр.
Рис. 7
Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 1-го рівня в грошовому вираженні за підсумками квітня 2019–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду їх реалізації порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Таблиця 1. Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками квітня 2018–2020 рр.
Квітень, рік |
Лікарські засоби |
Медичні вироби |
Дієтичні добавки |
Косметика |
Ринок у цілому |
---|
Обсяги аптечного продажу |
∆, % |
Частка категорії в «аптечному кошику», % |
Обсяги аптечного продажу |
∆, % |
Частка категорії в «аптечному кошику», % |
Обсяги аптечного продажу |
∆, % |
Частка категорії в «аптечному кошику», % |
Обсяги аптечного продажу |
∆, % |
Частка категорії в «аптечному кошику», % |
Обсяги аптечного продажу |
∆, % |
---|
Грошове вираження, млн грн |
2018 |
5847,1 |
22,2 |
84,1 |
522,7 |
23,9 |
7,5 |
342,1 |
33,2 |
4,9 |
242,7 |
23,0 |
3,5 |
6954,7 |
22,9 |
2019 |
6703,0 |
14,6 |
83,0 |
611,1 |
16,9 |
7,6 |
482,8 |
41,1 |
6,0 |
278,3 |
14,7 |
3,4 |
8075,2 |
16,1 |
2020 |
5292,2 |
–21,0 |
79,7 |
664,3 |
8,7 |
10,0 |
419,8 |
–13,0 |
6,3 |
263,4 |
–5,4 |
4,0 |
6639,8 |
–17,8 |
Натуральне вираження, млн упаковок |
2018 |
92,5 |
2,3 |
63,8 |
43,4 |
24,6 |
29,9 |
5,6 |
13,1 |
3,8 |
3,7 |
1,2 |
2,5 |
145,1 |
8,5 |
2019 |
88,8 |
–4,0 |
63,6 |
40,8 |
–5,9 |
29,2 |
6,3 |
13,6 |
4,5 |
3,8 |
3,2 |
2,7 |
139,8 |
–3,7 |
2020 |
66,5 |
–25,2 |
58,7 |
38,3 |
–6,1 |
33,8 |
4,9 |
–22,7 |
4,3 |
3,5 |
–7,6 |
3,1 |
113,2 |
–19,0 |
Таблиця 2. Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками квітня 2020 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2018–2019 рр.
Маркетуюча організація |
2020 |
2019 |
2018 |
---|
Фармак (Україна) |
1 |
1 |
1 |
Дарниця (Україна) |
2 |
3 |
4 |
Sanofi (Франція) |
3 |
5 |
5 |
Teva (Израїль) |
4 |
4 |
3 |
Корпорація «Артеріум» (Україна) |
5 |
2 |
2 |
Acino (Швейцарія) |
6 |
6 |
7 |
Berlin-Chemie (Німеччина) |
7 |
7 |
6 |
KRKA d.d. Novo Mesto (Словенія) |
8 |
8 |
11 |
Київський вітамінний завод (Україна) |
9 |
10 |
10 |
Кусум Фарм (Україна) |
10 |
12 |
13 |
Таблиця 3. Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками квітня 2020 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр.
Бренд |
2020 |
2019 |
2018 |
---|
КСАРЕЛТО |
1 |
2 |
14 |
СПАЗМАЛГОН |
2 |
5 |
7 |
НІМЕСИЛ |
3 |
4 |
3 |
ЦИТРАМОН |
4 |
12 |
10 |
ПАРАЦЕТАМОЛ |
5 |
150 |
154 |
НО-ШПА |
6 |
10 |
8 |
ФАРМАСУЛІН |
7 |
13 |
29 |
ТРИПЛІКСАМ |
8 |
41 |
49 |
ДЕТРАЛЕКС |
9 |
17 |
13 |
ВАЛЬСАКОР |
10 |
11 |
238 |
ПРОМОЦІЯ* ТА РЕКЛАМА НА ТБ***
Рис. 8
Кількість згадувань фахівців охорони здоров’я про різні види промоції**** товарів «аптечного кошика» за підсумками квітня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 9
Динаміка кількості виходів рекламних роликів товарів «аптечного кошика» і рівня контакту з аудиторією EqGRP за підсумками квітня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
ДИСТРИБУЦІЯ*
Таблиця 4. Топ-5 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками квітня 2020 р. із зазначенням їх позицій у рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр.
Дистриб’ютор |
2020 |
2019 |
2018 |
БаДМ (Дніпро) |
1 |
1 |
1 |
Оптіма-Фарм (Київ) |
2 |
2 |
2 |
Вента (Дніпро) |
3 |
3 |
3 |
Аметрін (Україна) |
4 |
5 |
7 |
Медичний центр М.Т.К. (Київ) |
5 |
6 |
6 |
Катерина Дмитрик
*Дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research». Без урахування АР Крим та зони проведення ООС.
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, средньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
***Дані дослідження телевізійної аудиторії належать і надані Індустріальним телевізійним комітетом (ІТК). Оператор панелі — «Nielsen»; моніторинг — «Комунікаційний Альянс». Дані розраховані для вибірки «Вся Україна» («Universe»: особи віком 4+, які проживають в домогосподарствах з ТБ на всій території України).
****Моніторинг здійснюється в 25 найбільших містах України. В опитуванні беруть участь експерти центрів закупівель, провізори першого столу і лікарі 17 спеціальностей. Під віддаленою комунікацією варто розуміти телефонні дзвінки (Call Reps), sms- та Viber-розсилки.
За матерыалами apteka.ua