У ДПС роз’яснюють прийняті зміни в частині об’єкта оподаткування та подання фінансової звітності

У ДПС роз’яснюють прийняті зміни в частині об’єкта оподаткування та подання фінансової звітності

12 червня Державна податкова служба України (далі — ДПС) оприлюднила інформаційний лист № 12, який присвячений положенням Закону України від 16.01.2020 р. № 466-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі — Закон № 466). Ця публікація присвячена роз’ясненням ДПС стосовно того, як з прийняттям Закону № 466 змінюється критерій щодо визначення об’єкта оподаткування та подання звітності без коригування фінансового результату, які з’являються нові об’єкти оподаткування, а також зміни в поданні фінансової звітності.

КРИТЕРІЇ ВИЗНАЧЕННЯ ОБ’ЄКТА ОПОДАТКУВАННЯ

З 23 травня 2020 р. Законом № 466 удвічі збільшено поріг річного доходу (з 20 до 40 млн грн), який дає право платнику податку на прибуток для визначення об’єкта оподаткування без коригування фінансового результату на всі різниці, крім від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років, а також для застосування винятково річного звітного періоду.

Платники податку, щодо яких виконується зазначений критерій, зможуть прийняти рішення про незастосування коригувань фінансового результату вже за результатами податкового (звітного) 2020 р., про що має бути зазначено в Декларації у графі «Прийнято рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці». Відповідно, у такого платника податку на прибуток за результатами року може виникнути переплата податку за податкові (звітні) періоди 2020 р., рішення щодо повернення якої платник має право прийняти в порядку, визначеному ст. 43 Податкового кодексу України (далі — ПКУ).

Також з 1 січня 2021 р. набудуть чинності зміни, які передбачатимуть обов’язкову умову щодо застосування річного періоду для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід), за попередній річний звітний (податковий) період не перевищує 40 млн грн (зараз — 20 млн грн).

Таким чином, заповнення зазначеної графи Декларації також свідчитиме про те, що платник податку, у якого дохід за 2020 р. не перевищує 40 млн грн, буде надалі застосовувати річний податковий (звітний) період з податку на прибуток у наступних періодах, починаючи з 1 січня 2021 р.

При цьому у 2020 р. річний податковий (звітний) період з податку на прибуток підприємств застосовується платниками, у яких річний дохід за 2019 звітний рік не перевищує 20 млн грн.

НОВІ ОБ’ЄКТИ ОПОДАТКУВАННЯ

Починаючи з 1 січня 2021 р. скоригований прибуток контро­льованої іноземної компанії (далі — КІК) вважатиметься об’єктом оподаткування для платників податку на прибуток, які є контролюючими особами для таких компаній. Скоригований прибуток КІК визначатиметься відповідно до ст. 392 ПКУ, а у разі наявності декількох КІК — окремо за кожною компанією. Передбачено, що до такого об’єкта оподаткування застосовується базова (основна) ставка податку — 18%.

Сума податку до сплати контролюючої особи зменшується на суму корпоративного податку, фактично сплаченого КІК у відповідному звітному періоді згідно із законодавством іноземних держав, пропорційно частці контролюючої особи в такій КІК та в межах суми податку, обрахованого з прибутку КІК.

Таким чином, уперше визначення об’єктом оподаткування скоригованого прибутку КІК, а також зменшення суми податку до сплати на суму сплаченого іноземним державам корпоративного податку відображатиметься вже в Декларації за підсумками 2021 р.

ПОДАННЯ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ

Законом № 466 передбачено, що платники податку на прибуток, які відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом, подають контролюючому органу:

  • разом з податковою декларацією за відповідний річний податковий (звітний) період — звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), складені до перевірки фінансової звітності аудитором;
  • разом з аудиторським звітом, який підлягає оприлюдненню, у строк не пізніше 10 червня року, наступного за звітним — річну фінансову звітність.

У разі неподання (несвоєчасного подання) річної фінансової звітності разом з аудиторським звітом, який підлягає оприлюдненню, застосовується відповідальність, передбачена п. 120.1 ст. 120 ПКУ, а саме накладення штрафу в розмірі 340 грн, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Оскільки відповідні зміни набули чинності 23 травня 2020 р., а граничний термін подання декларації та фінансової звітності за звітний період (2019 р.) уже минув, то в ДПС зазначають, що ця норма застосовуватиметься вже в 2021 р., за підсумками 2020 звітного року.

При цьому уточнюється, що ПКУ не містить окремих вимог щодо дій платника податку в разі, якщо показники оприлюдненої разом з аудиторським звітом річної фінансової звітності за 2020 р. зазнають змін порівняно з показниками звіту про фінансовий стан (баланс) та звіту про прибутки і збитки та інший сукупний дохід (звіту про фінансові результати), що будуть подані разом з податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за 2020 р., та які вплинуть на показники такої річної декларації. Тому за загальним правилом подання податкової звітності в такому випадку платники податку на прибуток мають подати уточнюючу декларацію до річної податкової декларації за 2020 р. у строк не пізніше 10 червня 2021 р.

У разі подання звітності в електронній формі Законом № 466 передбачено, що платники податку на прибуток підприємств та неприбуткові підприємства, установи, організації мають дотримуватися вимоги законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За матеріалами tax.gov.ua, apteka.ua

Рубрики: